Senaste nytt från Course Manager

Timrå GolfklubbBaninfo

Man måste säga att man blir kraftigt imponerad över hur fort 82 cm snö kan smälta. Den 9 april kollade jag snödjupet som låg på ca 62 cm. Suck! Nästa dag satt jag på SGAs kansli på Barsebäck och tittade på alla glada som spelade på Mastersbanan i nästan 20 m/s vind och även om det var ”varmt” hemma så hände nästan ingenting förrän förra veckan. På nästan en vecka har närmare 45 cm snön försvunnit från green 4. Många av greenerna på sista nio börjar tina fram och tee 14 är nästan helt bar i skrivande stund. Men däremot finns det mycket kvar på fairway på hål 2 och 8. Men jag tror att även dessa kommer att visa sig snart. Som en jämförelse hade vi redan sått in greenerna i fjol vid det här läget, men sen blev det tvärkallt i flera veckor. En prognos på när banan kommer att öppnas är fortfarande svårt att säga då vi inte vet uppfattning av eventuella skador på banan. Mycket hänger just nu på hur vädret kommer att vara de närmaste veckorna.

Den senaste tiden har vi på golfbanan ägnat oss åt diverse saker. Vi har gjort klart allt service på vår maskinpark plus lite service åt en av våra partners. Vi har hunnit ”vårstäda” i två av våra förråd för att får lite bättre plats och ordning. Vi har skottat fram de yttre vägarna runt golfbanan och gjort plats till sanden som vi dressa greenerna med under våren. Vi har börjat skotta bort snön från dukarna. Vi har även kapat ner 4 st. träd runt tee 10 och fikakurren. Vi hoppas även kunna ta bort lite träd runt green 8 innan banöppning för att öka ljusinsläpp.

Under vintern har vi fått en vattenskada i restaurangen i klubbhuset där vatten har trängts in genom taket och som håller på att lagas. Väggen har rivits upp och det skadade materialet har plockats bort. Just nu har vi fläktar igång för att torkar ur träet. Entreprenören säger att det måste torka ca 1 vecka till innan det är tillräcklig torrt att bygga igen. Vi har haft hit en takfirma som ska se över takets senare under året. Tillsammans har vi gjort en arbetsplan för att motverka framtida läckage.

Huskommittén har haft några möten där diskussion återigen handlade om hur vi kan värmebona klubbhuset. Kommitteen bestämde att en prioriteringslista för 2018. Fettavskiljaren är redan på gång efter tidigare beslut av styrelsen. Det föreslås också investering i ny styrning till markiserna och styrenhet till ventilationen i klubbhuset. Värmesystem bör kompletteras med 3 st. luftvärmepumpar. Dessa åtgärder är för att få till ett bättre och mer miljövänlig inomhusklimat. Luftvärmepumparna ger också en bättre ekonomi vintertid än den nuvarande system. Vi tittar också på olika åtgärder för att kunna använda vatten i klubbhuset även vintertid.

I slutet av mars deltog Benny Eriksson och jag på ett möte om GEO certifiering. Det är en internationell certifiering som ersätter SGFs miljödiplomering. Mötet var en genomgång av vad GEO certifiering är och hur det går till samt en genomgång av själva arbetsverktyget. Sen fick vi jobba lite med programmet. Benny och jag har diskuterat behovet av en grupp som jobbar med certifieringen. Jobbet är inte svårt och går mest ut på att analysera en golfklubbs ”nuläget” för att ser vad vi bör bli bättre på. Är det någon som är intresserad av klubbens miljöarbete så hör gärna av er till mig.

Till veckan hoppas vi kunna komma ut och stödså greenerna men allt beror på vädret. På lördag den 5 maj har vi årets städdag. Vi planerar för att genomföra det men beroende på vädret kan det ställas in på kort varsel. Vi hoppas att alla har förståelse för det och att många kan hjälpa till även om datumet blir ändrat. Vi har mycket bråte att ta hand om på grund av översvämningen i höstas särskilt på hål 15.