På banan v. 25

Timrå GolfklubbBaninfo, Klubbinformation, Nyhet

Äntligen har jag haft lite tid att sätta mig framför datorn och skriva lite om hur det går ute på golfbanan och det som sker den kommande veckan. Synd dock att det har krävts att 17 mm regn har fallit för att hitta den tiden! Förhoppning är att varje vecka lägga upp lite info kring vad vi kommer att jobba med på banan under den kommande veckan. Allt som skrivs här är inte skrivit i sten för mycket av det vi gör och när vi gör det är väderberoende. Jag kommer inte heller att fokusera på de vanliga klipprutiner, mm som förekommer varje dag eller varje vecka. Det blir info om saker utöver det vanliga och lite grann om hur det har gått för oss.

Med det sagt… vilken utveckling banan har haft under försommaren! Vi på banan, lika de flesta jag har pratat med, tycker att man aldrig har sett golfbanan så fin och definitivt inte så fin så här tidigt på säsongen. Även om det finns områden som vi måste jobba lite mer med så känns det hoppfullt om att vi kommer att presentera en otroligt fin golfbana till golfveckan i början av juli.

Idag har vi fått förstärkning av Axel Hjälm, Calle Forslund och Oskar Martinsson som kommer att single-klippa greenerna framöver. Tyra Einberg har redan börjat lite lätt de dagar som hon har varit ledig från skolan. På måndag börjar hon heltid. Alla de här ungdomarna har erfarenhet här sen tidigare och det känns otroligt skönt för oss andra att få hjälp då tillväxten har varit så bra att det känns ibland som man drunknar i gräs!

Den stora frågan alla har är hur går det med de renoverade greenerna och när kommer de att öppnas? Svaret på den första frågan är ganska lätt: Bra! De har utvecklat sig helt enligt planen och det ser ni i bilden ovan på green 3. Under veckan som har gått har vi vertikalskurit dem och klippt ner dem till samma klipphöjd som de övriga greenerna på banan. Green 1 och 6 ligger lite efter de övriga men håller på att jobba ikapp. Det som vi har haft mest problem med har varit områden mot kragen där vi fick fylla på med nytt material. Där har gräset skadats då materialet är lite lösare och då rycks de små rötterna av plantorna när vi klipper eller välta och plantorna dör. Men vi jobbar på att de ska ta sig lite bättre. Annars har gräset tätats ihop bra på dessa greener och jag tror att vi kommer att kunna öppnar de till golfveckan om inte innan. Sedan får vi se hur de tar emot stressen. Det kan innebära att vi välta dem oftare istället för att klippa för att minimera stressen men de blir i alla fall i spel. Spelbarheten på dessa greener kommer förmodligen inte vara lika de andra från första början men vi kommer att få till det!

Under kommande veckan (alltså midsommarveckan) kommer vi att vertikalskära foregreen samt lufta och dressa tee. Klipphöjderna på green, tee, och foregreen kommer att sänkas. Vi kommer även att fortsätta rensning av ogräs runt greenområden och förhoppningsvis hinner vi börjar samma jobb på teen. Vi kommer även att fixa en sättning i fairway på hål 1. Åke och Lennart kommer att fortsätter sitt jobb att säkra broarna och fixa till den på hål 12. Det kan innebära att teen flyttas fram under tiden. Om vi hinner kommer vi även att lufta fairways. Vi kommer att ändra lite i våra rutiner den här veckan köra klipptåget på torsdag då många av oss är lediga på Midsommarafton. Lördag, Midsommardagen, är den enda dagen under säsongen som ingen jobbar ute på banan och vi hoppas att ni har förståelse för det.