Nyhetsbrev från ordförande

Timrå GolfklubbAlert, Klubbinformation, Nyhet, Okategoriserade

Säsongen är igång och vilken härlig rivstart vi har fått!

Solen skiner och det är härligt att se så många av Er medlemmar samt våra gäster vara igång med säsongen redan, både på rangen och på banan är det full fart från tidig morgon till sena kvällar.

Vi ser också att många nya golfare tränar med Niklas & Peters Timrå Golf Acadamy och det är såklart glädjande att se att trenden håller i sig att vi gillar att spela golf här i regionen.

Med detta intresse så är tillgänglighet något som vi alla tycker är viktigt och om ni inte redan uppmärksammat det så har vi ändrat våra avbokningsregler för säsongen till 4 timmar mot de 2 förra året, vi kommer göra en uppföljning och utvärdera hur det fungerar. Vi kommer med hjälp av kansliet och våra golfvärdar fortsätta uppmana alla att hålla bra tempo på banan och glöm inte att anmäla er ankomst när ni är på plats på klubben. Var i tid, och håll er tid.

Vi ökar också på tillgängligheten för spel på banan genom att ha utökade bokningsbara tider måndag – torsdag bokar vi fram till 20:30. Den åtgärden träder i kraft from måndag 26 juni. Detta gör även andra klubbar i distriktet, vilket borde underlätta och det blir också lättare att se vilka av våra medlemmar och gäster som spelar senare på kvällen.

Under säsongen kommer vi försöka ha golfvärdar på plats så mycket det går på första tee och vi kommer också bemanna lite på kvällstid för att säkerställa att vi tar hand om varandra och banan på bästa sätt tillsammans.

Medlemsundersökning

Denna vecka är det dags för årets första utskick av vår medlemsundersökning, den så kallade ”Players 1st” Den skickas ut till halva antalet medlemmar nu i juni och sedan till andra halvan i augusti.

Vi hoppas såklart att ni tar Er tid att svara på denna undersökning då det är ett viktigt verktyg för både styrelse och klubbledning.

De åtgärder vi lägger i vår verksamhetsplanering och visionsarbetet kommer utifrån den feedback vi får från er medlemmar. Vi följer alltid upp resultatet och pratar om det och vad vi gör med resultatet på våra årsmöten.

Banan

Vädret är fortfarande den dominerande faktorn för golfbanans utveckling. Under försommaren präglades den mest av vind, relativt låga temperaturer och ingen nederbörd. Vinden har blåst konstant vilket torkar ut ytorna extremt snabbt. Vi fick enbart 9,6 mm regn under maj månad och den trenden har hållit i sig under juni. Det gör det väldigt besvärlig att får gräs att växa som alla säkert förstår.

Trots det kunde vi öppna golfbanan för spel den 29 maj med endast 2 st. provisoriska greener, green 1 och 6. Men båda de greenerna är nu i ganska bra skick och öppnade. I övrigt har greenerna haft en jämn och bra utveckling och vi hör från våra medlemmar att de är bra för tiden på säsongen.

De övriga ytorna har inte riktigt kommit igång med tillväxten på samma sätt även om de är hyfsat bra. Tees klarade vintern ganska bra men fairways hade mycket skador, men både tees och fairways har fått nytt gödsel i början juni. Den åtgärd med utslagsmattor vi beslutade att göra har också hjälpt att inte stressa dem för tidigt på säsongen.

Bankommittén tillsammans med Robert vår Course Manager kommer ta fram en FAQ (frågor och svar) dokument till vår hemsida där vi kommer kunna informera om vad och varför vi gör saker på banan, det kommer förhoppningsvis ge mervärde till alla som undrar vad som händer på banan.

Vi kommer också planera in några ”lagningskvällar” efter golfveckan, där fokuset blir att hjälpa till och laga lite extra som en punktinsats.

Tävling

Tävlingssäsongen är också igång med stormfart. Alla kategorigolf har haft flera deltävlingar redan och med dessa menar vi Damrundan, Upp till 13, Linksgolfen, Damgolfen och Veteranerna

Hela säsongens tävlingsschema ligger utlagd och rekord slogs även i år hur många som anmälde sig till Nationaldagens scramble Golf Plaisir Resetouren där vi hade fantastiska resultat och vi gratulerade Erik Borg och Jack Jonzon som segrare.

Under första veckan i juli har vi som vanligt vår fina golfvecka med många roliga tävlingar, än finns det möjlighet att anmäla sig till dem – alla tävlingar hittar ni som vanligt på golf.se/mingolf.

Vi i klubbledningen och styrelsen välkomnar också Er som kanske vill vara med och planera för att göra denna vecka lite extra rolig, anmäl ert intresse via kansliet om ni vill vara med och påverka.

Till sist

Jag hoppas att vi alla får möjlighet att tillbringa mycket tid på vår fina bana och besöka q.bar golf för något gott att äta och dricka.

Kom ihåg att vi alla bör hjälpas åt att laga våra, och andras, ledslagsmärken, lägger tillbaka uppslagen torv och krattar bunkrarna. Återigen så påminner vi om att krattorna ska ligga i bunkern i spelets riktning.

Stort tack till alla medlemmar och partners för att ni är med i den fortsatta utvecklingen av Timrå Golfklubb.

Har du frågor eller funderingar är du som alltid välkommen att kontakta golfklubben via kansliet.

Trevlig golfsommar,
Malin Svelander, Ordförande Timrå Golfklubb – en plats att längta tillbaka till!