Nya Golfregler 2019 – Del 4

Timrå GolfklubbKlubbinformation, Nyhet

Nu börjar det närma sig säsongen och vi ökar takten med att informera om de nya golfreglerna från Ulf Söderlund

Nu har inte Timrå GK några vattenhinder längre. Vi har däremot fått ett flertal pliktområden. Regel 17.

Pliktområden är de ”gamla” vattenhindren.

Nytt är också att klubbarna kan förklara områden där det förloras mycket bollar eller är omöjligt att spela därifrån som pliktområden.

Pliktområdena är antingen GULA eller RÖDA.

När det skall droppas för lättnad från pliktområden är det samma regler som förut förutom att man inte längre kan välja sida när man droppar för rött vattenhinder, man får bara droppa på den sida som bollen skar pliktområdets gräns eller med flagglinjen.

Från och med 2019 är det nu tillåtet att grunda klubban i pliktområdena. Regel 17.1 b.

Bild pliktområden

Hoppas ni som tittade på Masters från Augusta National Golf Club också noterade att det var tydligt med de nya reglerna med att tillåtet att putta med flaggan i samt den nya regeln om hur vi droppar bollen som ni kunnat läsa om i tidigare del 2 och del 3.

Fortsättning följer inom kort