Nu toppar vi golfbanan inför Golfveckan

Timrå GolfklubbBaninfo, Nyhet

Nu har det varit några intensiva veckor ute på golfbanan med mycket spel och mycket jobb. Men allt har (för det mesta) gått enligt planen och vi ligger bra till inför Golfveckan 2021. I förra veckan låg mycket fokus på att förfina bunkrarna runt banan och småjustera klipplinjerna runt banan. Vi har även matat ytorna med lite näring så att de klara stressen som kommer. Vi lagade också klart vissa greenpartier som inte har hållit måttet.

Den här veckan har vi ägnat mycket tid åt att förfina golfbanan. Samtidigt har vi finjusterat spelbarheten på de olika ytorna. Samtliga greenerna har vertikalskurits och dressats med sand och klipphöjden har sänkts till där den ska vara. Vi har haft extra hjälp av några ungdomar som har plockat KILOVIS med ogräs runt bunkrarna och greenområden. Även markeringslinjerna för pliktområdet har målats upp. Allt för att golfbanan ska vara på topp inför tävlingsveckan och den högsäsongen som nu kommer.

Allt golfbaneskötsel är väderrelaterat men vi kommer vi att försöka hålla en bra spelbarhet på alla ytorna med greenerna som är lite snabbare än normalt. Helgens värme kan innebära att vi får ändra taktiken lite för att inte stressa greenerna för mycket. Men det ser bra ut att kunna avsluta Golfveckan med en utmanande course set-up på lördag med hårda, snabba greener.

Jag vill också be er att hjälpa oss ute på banan genom att LAGA NEDSLAGSMÄRKER OCH LÄGGA TILLBAKA UPPSLAGEN TORV.

Sen under veckan har vi haft många tillbud på golfbanan vad det gäller spelare som slår utan att vi har gett tecken. DET ÄR ABSOLUT FÖRBJUDIT ATT SLÅ EN GOLFBBOLL MOT NÅGON UTAN ATT DE HAR GETT TECKEN! Det gäller banpersonalen såsom andra golfspelare. Som spelare ska man ALLTID invänta att personalen vinkar fram er. Sen ska ni vinka tillbaka så vi vet att ni har sett oss. Det finns ingen ursäkter för att bryta mot den här överenskommelsen mellan ni som spelar och vi som jobbar.

Med det sagt så önskar jag att alla våra gäster och medlemmar lycka till på tävlingarna och att alla ha en fin helg!

-Robert Martin, Course Manager