Nu tar roboterna över rangen

Timrå GolfklubbBaninfo, Klubbinformation, Nyhet, Okategoriserade

Idag går vi raskt in i framtiden när 2 st. ”robotar” installeras på rangen. Dessa två maskiner som är ca en kvadratmeter stora var kommer automatiskt att plocka bollarna och klippa rangen och samtidigt värna om miljön. Maskinerna tillverkas av Belrobotics och installeras av ett svenskt företag, Tidab. Maskinerna har funnits på marknaden i Sverige sen mitten av 00-talet och används bl.a. på Ängsö GK och Omberg GK. Timrå Golfklubb blir först i Norrland med dessa två maskiner.

Med automatisering av klippning och plockning av rangen kommer vi inte bara spara arbetstimmar på rangen men också på miljön. Både maskiner går på eldrift och är försedd med litium batterier. Vi räknar med en minskning av våra utsläpp från hantering av rangen med ca 80%, eller 2,1 ton CO2-ekv., per år. Dessutom kommer vi också förbättra personalens arbetsmiljö då vi minimera riskerna för skador vid klippning och plockning av rangen. Samtidigt hoppas vi kunna ge våra medlemmar och gäster bättre service med en finare gräskvalité ute på rangen och mindre störningar på grund av klippning och plockning.

Under dagen kommer rangen att vara avstäng under vissa perioder. Tyvärr kan vi inte ge någon bestämd tid då installatören var lite osäker på när de skulle anlända. Mer information kommer så fort vi vet mer om avstängningen. Vi förväntar oss också lite driftstörningar under de närmaste dagarna tills robotarna ”har bott in sig”.  Vi tackar för överseende.