Nu är banan stängd för säsongen

Timrå GolfklubbBaninfo, Klubbinformation, Nyhet

Nu har säsongen kommit till sin slut. I tisdags var det dags för dukning av greenerna. Med hjälp av 16 frivilliga från Dukgänget lade vi ut nästan över 14 000 m2 tät plast på våra greener. I år krävde det lite mer muskel än tidigare år då tjälen var rejält. Varje spik fick slås ner genom den betong hårda tjälen, utan att kröka dem. Även om vi var 5-6 st. som spikade tog det lite tid, energi och tålamod att slår ner de närmare 4000 spikar.

Igår gick Lars, Anders och jag runt och förankrade klart dukarna med armeringsjärn och pall för att minimera risken att vinden sliter bort dukarna innan snön har kommit. Vi lade också på den sista duken som inte hanns med i onsdags och kompletterade med duk över kullar där vatten kan rinna in. Vi har även lagt dukar på tee 57 på hål 2 och 8 för att ser vilken effekt de har där.

Dukarna ska förhindra att smält- eller regnvatten på hösten rinna in på greenytan och dödar gräset. De skapar också en liten luftspalt som isolera plantorna och ger plats till avgaser att vandra ut. Dukarna är inte en hundra-procentig lösning. Det finns väldigt många faktorer som spelare in. Men som vi har sett i många år är det bättre än ingenting alls. Tänk på hur vänstra delen av green 9 såg ut i början av säsongen. Den hade varit utan duk under vintern. Tack vara dukarna blir det också en jämnare temperatur i marken under dem. Under duken blir det sällen lägre än 2-3 minusgrader medan utanför duken kan marktemperaturen blir ner mot -15 grader. Det innebär att det tar längre tid att värma upp marken på våren och längre tid för tillväxten att komma igång. På vissa foregreen kan man se effekten av det här långt inne i juni.

Jag vill tacka alla ni som var med och hjälpa till med dukarna i år särskilt Tore Dahlin som sköta om Dukgänget. Ni är guldvärt för banan och klubben! Det var mycket mer slitsam än vanligt men ni gjorde ett fantastiskt bra jobb! Tack också till Kerstin på Golfrestaurangen som fixade en god gulaschsoppa till oss till lunch. Jag vill också tacka alla våra medlemmar och samarbetspartners för en bra säsong. Jag hoppas ni har varit nöjda med golfbanan och ser också framemot nästa säsong!

Nu kan vintern och snön komma!

Robert Martin, Course Manager