När öppnar ni banan?

Timrå GolfklubbBaninfo, Klubbinformation, Nyhet

I vanlig fall under ett vanligt år hade vi öppnat golfbanan för spel redan. Men den här våren är långt ifrån vanlig. Förutom de senaste dagarna har temperaturen hållit sig under 10 grader här på banan. I förra veckan hade vi frost 3 dagar av 5. Vi hade även tjäle kvar på 25 cm djup. De övriga dagarna blåste det så mycket att frosten uteblev. Under april och maj har vi fått drygt 6 mm regn totalt. Och, nämde jag blåsten som har ökat avdunstning och gjort bevattning mycket besvärlig? Vädret har varit kraftigt emot oss samtidigt som vi kämpar med stora vinterskador som vi inte har haft på flera år. Dessa är mycket relaterad till den kalla och regniga hösten vi hade i fjol följt av en snabbt övergång till vinter.

Allt det här har satt sin prägel på golfbanans utveckling nu under våren. Och oavsett vad vi gör har vi ingen kontroll över vädret. Vi kan bara göra det bästa av situationen. Greenerna utvecklar sig positivt men några ligger lite efter. Fairway ser bra ut men tee har knappt börjat att gro trots groningsduk.

Så då kommer frågan som vi grubblar över: när öppnar vi banan? Törs vi öppna snart och riskera att greenerna tar skada av allt spel? Eller ska vi hålla stängt och hoppas på en snabb återhämtning nu när vädret har blivit lite mer gynnsamt för växligheten? Och vad gör vi om utveckling inte ta fart på ett tag till?

Vi vill mer än gärna öppna för spel så fort som möjligt med så bra förutsättningar och spelbarhet som möjligt. Vår förhoppning är fortfarande att kunna öppna för spel under den kommande vecka. Men det kommer inte att vara i närheten av hur det var i början av förra säsongen trots vårt hårt arbete. Och vi hoppas att om och när vi öppnar att våra medlemmar och gäster har en viss förståelse för det som ligger bakom. Vi är långt ifrån den enda banan med bekymmer i år. Men vi kommer att jobba och slita hårt, precis som våra kollegor på andra ställen runt om i södra Norrland och Mälardalen, med att får banan i dess normala skick som snabbt som möjligt.

Med det sagt så önskar jag er alla en fortsatt fint helg!

-Robert Martin, Course Manager