Course Manager Informerar

Timrå GolfklubbBaninfo, Klubbinformation, Nyhet, Okategoriserade

Vilken hektisk höst det har varit ute på golfbanan. Det har varit en ständig kamp att hålla golfbanan öppet för spel trots vädret och att får höstjobben gjort. Och det har vi nästan lyckats med. Och sen kom vintern…

Under de 18 säsonger jag har varit på Timrå GK så har det varit en gång då vintern kom i början av november och stannade kvar tills nu. Även om det är för tidigt att veta om snön kommer att ligga kvar eller ej så kom det som en överraskning för oss alla. Vi var ett bra tag i princip den enda bana i södra Norrland med snö. När vi såg att det skulle bli töväder och gick ut för att skotta bort snön från greenerna så hade vi över en decimeter på många greener. Och trots värmen så försvann inte snön men vi undvek isbildning på greenerna pga skottning.

Men frågan är hur klara sig greenerna utan dukarna på? Det är en fråga som jag inte har ett svar på. I dagsläge finns det ett tunt lager is på vissa greener. Men snön isolerar förhoppningsvis mot ytterligare isbildning. Med andra ord är inte snö ett problem utan is. Vår plan är att skotta fram greenerna under våren när värmen kommer och lägger ut vårdukarna för att värma greenerna. Men jag räknar inte med lika stor övervintring efter vintern som vi hade i år. Det beror inte enbart på att vi inte hann ut med vinterdukar utan att hösten inte var alls bra för gräsets invintring. Men med lite extra frö och arbete så är jag övertygad att det kommer att påverka nästa säsong marginellt.

Under hösten har vi påbörjat många jobb som vi hoppas komma att uppskattas. På rangen har vi nu installerat bevattning. Det gör det lättare för oss att åstadkomma ett finare intryck på rangeområdet. Med bevattning och lite gödsel tillsammans med en jämnare klippning tack vara klipproboten kommer att ge en bättre gräskvalité och skapa ett finare intryck.

Vi har även byggt s.k. målgreener ute på rangen. Det är 3 st upphöjda ytor där flaggor kommer att placeras för att skapa något för er att sikta på. Greenerna ligger på ca 90, 135 och 165 meters avstånd. En green lite närmare studion och den nya mattan kommer att klippas upp på den gamla rangeteen.

Den bakre bunkern vid green 18 har vi lagt igen enligt vår Masterplan. Beslutet att lägga igen den beror på flera aspekter. Från fairway är bunkern helt osynlig och skapar ett taskigt läge för medelgolfaren. Genom att ersätter den med gräs ger fler spelmöjligheter för alla golfare. Bunkern stänger också av en stor del av området och tvingar alla att gå över området mellan bunkrarna vilket ger enorma slitage och skador på det området. Genom att tar bort bunkern kan vi sprida slitaget lite mer. Vi skyndar också på spelet runt greenen genom att minimera risken att man slår från bunkern ner i vattnet och är tvungen att droppa. Genom den här åtgärden löser vi många av de här problemen på ett bra sätt och kan samtidigt höja allas sista intryck på ett svårt avslutningshålet.

Området till vänster om hål 5 har fyllts på med massor som låg mellan rangen och hål 10. Där har vi jämnat ut och börjat att forma kullar som kommer att sås in med gräs till våren. Vi hoppas även kunna göra detsamma med området till höger om hål 11 för att täcka över stubbar.

Vi är i slutfasen med installation av laddstolpar för elbilar. Det är 2 st stolpar med laddplats till 4 st bilar. De har en effekt på 22 kw vilket ge en semi-snabb laddning där det tar ca 4 timmar för att ladda en bil. Med andra ord kan man enkelt ladda bilen under din golfrond.