Course manager informerar

Timrå GolfklubbBaninfo, Klubbinformation

Banstatus Timrå Golfklubb

Efter en bedrövlig höst med mycket regn och lite sol och som var både varmare än vanlig men ändå kall, så hade jag förväntat mig det värsta när snön och isen på golfbanan hade smält bort. Vi kämpade flera gånger med att drar tillbaka vinterdukarna som blåst av under början av vintern samt att forsla bort vatten samlingar från regnet som föll över golfbanan.

Men nu när snön har försvunnit (för tredje gången) och vi har kunnat lyfta av alla vinterdukarna kan jag konstatera att vi har vinterskador på endast 2 av våra 20 stycken greener. Till och med green 1 och 8 är i princip oskadad, vilket är ett först under alla mina år här på klubben. Vi har mycket skador dock på våra fairways från både is och svamp och teen ser lite bättre ut än vanligt. Korthålsbanan ser också ut att har klarat sig bra. Med andra ord är det en väldigt bra övervintring trots den dåliga invintringen.

Men allt kan hända.

Under vintern har vi fortsatt med renoveringen och uppfräschning av vår verkstad i maskinhallen. På golfbanan har vi avverkat granskogen mellan hål 5 och 11 för att öka ljusinsläpp och tar fram havet. Det har även siktgallrats mellan hålen runt första 9 samt mellan 12 och 13. Både stockarna och riset har samlats ihop och sålts. Vi har anlagt en ny greenbunker på hål 3. Materialet därifrån har använts för att fylla på mellan tee på hål 3. Tee 54/57 på hål 2 har torvats av och breddats till att blir dubbel så stor som den var för att minimera slitaget. Vi kommer att lägga nytt såbädd på den och torva med färdigt gräs i början av maj. Vi ska också lägga nytt gräs på tee 57 på hål 11 som hade blivit väldigt ojämn. Jag räknar med att kunna öppnar dem i slutet av juni.

Närmast på agendan är att öppnar rangen vilket sker nu på torsdag. Vi har valt att aktivt avvakta det både pga av väderprognosen med mycket snö, men även då vi skulle efterjustera upphängningen till nätet som installerades i förre året. Till det behöver vi en skylift för att komma upp och till det krävs en lite fastare mark av säkerhetsskäl. Det skulle ha gjorts i måndags men kunde inte göras pga snöoväder.

Som jag skrev ovan har vi dragit bort alla vinterdukarna från greenerna och vikt ihop de flesta. Vi har även täckt de flesta greener med vårdukarna. Vi har börjat lufta både green och tee och hoppas kunna så greenerna under nästa vecka. Jag säger hoppas för att i dagsläge har varken inte frö eller gödsel då det är nu vi börjar se effekterna av Covid. Även om jag lade mina beställningar i december har det varit svårt för våra leverantörer att få hem sina produkter och att får ut sina produkter till kunderna. Sen kan man lägga de problem på import/export som Brexit har ställt till med då en viss del av produkterna kommer från England.

Men problem är till för att lösa och vi 4 st. som jobbar just nu kommer att göra allt i vår makt att ser till att vi kan öppnar golfbanan för spel så fort som möjligt och med så bra kvalité som möjligt.

Och till sist…

Vi kommer inte kunna hålla en organiserad städdag i år heller. Men vi på banan vill gärna ha hjälp med att dra ihop små riset som är kvar efter trädfällning. Vi vill även ha hjälp att kratta fint runt klubbhuset och parkeringen. Vill ni hjälpa till så mejla mig på robert.martin@telia.com.