Banstatusrapport: Vårvinter 2019

Timrå GolfklubbBaninfo, Nyhet

Vilket fint vinter vi har haft på golfbanan! I dagsläge har vi ca 35 cm snö efter den senaste tidens töväder har fått allt kallsnö att sjunka ihop. Närmaste marken finns det en ca 10 cm tjock lager ”skara”, för brist på något annat ord. Alltså en hård och poröst lager med snö. Det finns få ställen som vi har hittat is på greendukarna eller på gräset. De flesta ställen är vattensamlingar efter regnet på tjälat mark i höstas och de ligger på lågpunkterna på fairway.

Gräsplugg

Gräsplugg från green 10 och 4

De senaste gräsplugg från greenerna vi har tagit in ser rätt så bra ut och doftar ingenting. Det är ett bra tecken och det känns positivt inför den kommande säsongen, även om vi har en bit av vinter kvar.

Många är så klart fundersam över hur det har gått med greenrenoveringen. Svaret är att det har gått överförväntans bra! Det fina hösten vi hade innebar att vi kunde göra klart mycket mer än beräknad. Samtliga 7 greener vi renoverade är finplanerade och i princip klara för sådden. Materialet har packats väldigt bra och ytorna blev mycket mer stabila än vad jag trodde de skulle bli. Nu får vi hoppas på en fin vår med lagom bra temperaturer. Får vi det så kan vi förhoppningsvis öppna dessa greener tidigare än beräknat.

Under den senaste tiden har mycket energi och fokus varit på en siktgallring av skog bakom green 14, mellan hål 13 och 15. Där har vi fällt ca 130 träd för att släppa in lite mer ljus och får till en finare skog. Skogspartiet till höger efter vattnet på hål 15 har också gallrats och ca 25 träd har tagits bort. 20 träd har också tagits bort på hål 13 till höger efter vår serviceväg mot hål 12. Allt trädfällning har gjorts med motorsåg så det känns både bra men sliten i kroppen nu. Kvar är att lösa hantering av riset som vi i värsta fall får ta på städdagen. Nu står maskinservice på tapeten med oljebyte, reparationer, slipning av aggregat, mm.

Timmer!

Timmer! Stockarna väntar på transport

Skidspåret är lika populärt som tidigare år. Den kalla snön har inte gjort det så lätt att preparera spåret alla gånger men alla jag har pratat med ute i spåret är väldigt nöjda. Och nu efter tövädret är rälsen extra snabba.

Vi har också haft hjälp av Kenneth Karlsson med att byta gamla ljusrörsarmaturer i verkstan mot energisnåla LED lampor. I klubbhuset har ventilationssystemet fått en uppdatering. Där har en ny styrsystemet satts in för att spara energi, ger bättre luft, och tar in kyligare luft under sommarnätterna för att hålla huset svalare dagtid. På så sätt minskar vi också behov av energikrävande kylaggregat.

Många såg kanske inlägget på vår Facebook sida om vårt arbete med GEO certifiering här på klubben. Vi hade vårt första riktiga möte v. 7 och kommer att träffas igen under den här veckan. GEO står för Golf Environment Orginazation som startades av golfens styrorganisation R&A som en ISO certifiering för golfbanor runt hela jorden. På detta visset kan vi både jämföra vårt miljöarbete med andra golfklubbar i Sverige eller andra länder och också får och delar med oss av våra lärdom.