Baninformation från Robert

Timrå GolfklubbBaninfo, Klubbinformation, Nyhet, Okategoriserade

Nu har det gått några veckor sen vi öppnade golfbanan för spel. Efter en kall, torr och jobbig vår ser vi att ytorna utvecklar sig positivt. Vi har fortfarande 3 st. greener som ligger lite efter i utvecklingen men även de har börjat tar sig.

I förra veckan gjorde vi en luftning, vertikalskärning, stödsådd, och dressning av samtliga greener. Just nu luftar vi alla tees och till veckan ska vi lufta fairways. Det är mycket tillväxt just nu så det är mycket klippning och trimmer som gäller för att håller det under kontroll. Vi försöker även slå sly på de ställen vi inte hann med i höstas pga högvatten. Vi jobbar också med att får kontroll över ogräset som finns på greenområden och tees. Där har vi några skolungdomar som hjälper till att plocka ogräs för hand.

Nu vill jag begära 3 saker av alla ni som spelar. Det är egentligen tre saker som ni ska gör automatiskt för både golfbanans skull såsom andra golfares skull.

1. Laga greenerna efter er! Det absolut bästa som kan göras för att förbättra bollrull på greenerna är att laga nedslagmärken efter sig. Om du inte hitta din eget märke, laga någon annans som glömdes bort.
  2. Lägg tillbaka torven och trampa ner den med foten! Om man inte trampa till tuvan så torkar den ut så pass att till och med vinden kan blåsa bort den.
  3. Lägg tillbaka krattorna i bunkrarna! Det här är olika från bana till bana men här på Timrå Golfklubb gäller det att HELA krattan ska ligga i bunkern och i spel riktning. Säg gärna till medspelare som inte förstår det. Det är ett problem vi ser dagligen. Ligger krattan i bunkern är den lättare att hitta. Det blir också färre gånger vi måste kliva ner från maskinerna för att flytta krattorna och därmed underlätta för personalen i sitt arbete. Det är inte för att vi är lata, det är för att vi vill undvika att slita ut knäna och riskera andra arbetsskador.

Önskar Er alla en riktigt trevlig midsommar!

Sincerely,
Robert Martin