Baninformation

Timrå GolfklubbBaninfo, Klubbinformation, Nyhet, Okategoriserade

Nu har vårvinter solen börjat stiga högre och högre ovanför horisonten och det känns på dagarna. Nu är det till och med ljus när vi kommer till jobbet på morgonen. Under senaste tiden har vi haft dagstemperaturer uppemot 8 grader plus. Men nattetid ligger temperaturer fortfarande nere runt -6 grader. Vi har fått väldigt lite nederbörd den senaste tiden och just nu ligger det cirka 30 cm snö på golfbanan och tyvärr ca 3 cm is.

Snön är inget problem för golfbanan, hellre en fördel då den isolerar och släpper igenom markgaser som bildas under vintern av biologiska processer. Men isen låser in gaserna som i sin tur kväver gräset och det dör. Vi har haft 2 säsonger på rakan nu med lite is och bra överlevnad. Men i år kommer vi får börja om från noll. De pluggen från greenerna jag tog in v. 9 visar i princip ingen överlevnad. Det beror inte helt och hållet på vintern och isen för det gräset vi har/använder brukar inte överlever mer än 2 år. Men med klimatförändring får vi förhoppningsvist mer och mer överlevnad i framtiden. Men just nu vet vi hur läget är och vi kan då jobbar utifrån det och jag är övertygad om att vi kommer kunna presentera en lika fin golfbana i år som i fjol men att startsträckan kommer att vara lite längre bara.

I övrigt har vi servat klart alla maskiner och håller på just nu med att slipa de sista klippaggregaten inför säsongen. Planering inför säsongen vad det gäller gödselplan, personalen, mm är i princip klar. Vi var tvungen att köpa en ny dieseltank som nu är på plats och ska kompletteras med påkörningsskydd. Jag är väldigt glad just nu att vi har en sådan bra maskinpark med el- och hybridmaskiner, där sparar vi mycket bränsle. Och sen att vi jobbar ständigt med att hittar på olika sätt att effektivisera vårt arbete, som att släppa upp högrough som spara oss många timmars onödiga klipptid och i sin tur MYCKET bränsle.

Ute på golfbanan har skogsskördaren gjort klart det gallringsarbete som vi börjad med i fjol. Vi har tagit ner ca 150 kubik träd i år för att skapa samma ”gleshet” i skogen runt hela golfbanan, föryngra skogen och framhäva kontakten med havet. Vi har kvar att ta bort några träd i enlighet med de senaste uppdateringar av vår Masterplan vilket jag hoppas kunna göra under nästa vecka [läs v. 12].
Under den här veckan har vi deltagit på en Teamskonferens som SGA har ordnat med föreläsare från Australien, Sydafrika, Storbritannien, och Sverige.