Nu är säsongen på gång på riktigt

Timrå GolfklubbBaninfo

Det har varit skönt att kunna pusta ut litegrann efter en intens period de senaste veckorna. Vädret under perioden har varit bättre än de senaste 2 åren vilket har medfört att banan har börjat ta sig rätt bra. Det enda man kunde klaga på är nog blåsten som torka ut ytorna rätt så fort. Men det ökar spelbarheten på greenerna.

Vi har under senaste veckan kunnat börja jobba lite försiktigt med greenerna genom att vertikalskära och sanddressa dem. Vi har hjälpsått vissa greener (green 8 och delvis 9) där utveckling ligger fortfarande efter. Nu fattas det bara att gräset ska börja växa/täta ihop. Här är vi inte ensam då alla kollegor jag har pratat med har precis samma bekymmer: att gräset växer uppåt med sprider inte ut sig. Men det kommer med både plantans utveckling och vädret. Greenerna håller bra standard men är lite ojämna i stimp (rullhastighet). Fairway har fortsätt bra spelbarhet. De områden som ligger efter är tee och foregreen vilka fick en ny gödselgiva i slutet av v. 23 vilket har börjat ge effekt. Tee har varit mycket gles men vi har sett att stödsådden har kommit. Men precis som på greenerna har gräset inte tätat ihop sig. Vi har även stödsått de igen under v. 23. Detsamma gäller för några foregreen.

Då vi hade återstående skador på green 17 (krypven) valde jag att ta hem 40 kvm grästorv och lägga in på de dåliga fläckarna på den. Några bitar lades också in på några fläckar på green 3 och 8. Med tid kommer kanterna att synas mindre men bollen rullar bra över de intorvade partier.

Mycket energi har gått åt den senaste tiden att få till spelbarheten på greenerna. Nu har vi börjat attackera andra områden och en kantskärning av bunkrarna har gjorts under slutet av vecka 23 och början av v. 24. Stubbarna efter fällde träd har frästs bort och vi har förbättrat vägen fram till och förbi tee 1. Vi har även flyttat några porsbuskar för att täcka sidan av bron som går mot tee 1 från klubbhusområdet. Vi ska sladda till vägarna så fort reservdelar till vår vägsladd har kommit.