Inte det bästa hösten för golf

Timrå GolfklubbBaninfo, Nyhet

Den senaste månaden har kantats av regn, fukt och moln. Det har fallit över 80 mm regn sedan vilket är 30 mm mer än det normala. Molnigheten har gjort att ytorna har varit fuktig under längre perioder. Även blåsten har lyst i sin frånvaro. Frosten gjorde en väldigt sen entré i år och vi var tvungen att stänga för frost först den 15 oktober. Med andra ord ingen bra höst för golf.

Det var längesen vi upplevde höstväder som det har varit. De senaste åren har hösten varit torr, solig och blåsig och gett otrolig bra spelförhållande för årstiden med fasta spelytor. Men inte i år. Trots vädret har banan ”hållit ihop” och inte blivit för lerigt.

Vi klippte greenerna för sista gången den 13 oktober och har lagt mycket energi på att hålla bort löven och dagg samt lite extra luftning. Allt för att motverka svamptryck som kom i slutet av september. Även om angreppet spred sig snabbt så lyckades vi dämpa den och har hållit den under kontroll än så länge. Svampen i det här fallet var snömögel. Vi har bekämpat den kemiskt med ett nytt medel. Då vi inte har använt medlet förut så sprutade jag bara hälften av putting greenen bakom klubbhuset för att kontrollera vilken effekt medlet hade. Den hälften jag inte bekämpade fick mycket skador innan angreppet avtog. Det är nog ändå värt det för vår del att se vilken effekt medlet hade, återhämtnings- och verkningstid, och att ha en kontrollruta för att jämföra med och kunna bevisa att det var värt det.

I övrigt har vi mest hållit på med röjningsarbete och borttagning av högroughen. Vi har blåst ur bevattningsledningarna så de inte ska frysa sönder under vintern. Vi har stängt tee 62 och tee 57. Valet att stänga den traditionella ”herr tee” var för att minska spel/skador på de tee i hopp att de ska klara sig bättre under vintern och återetablera sig snabbare till våren. Med tanke på vädret så gynnas nästan alla av att spela en kortare bana. Och efter förra veckans nederbörd där nästan 20 mm föll på banan bestämde vi för att stänga hål 1-9.

Nu står vi i beredskap för vintertäckning men vi hoppas på lite bra väder framöver med lite sol och lite temperatur. Ju längre säsongen är desto kortare vintern blir!

Robert Martin, Course Manager