Hösten, snömögel och högrough

Timrå GolfklubbBaninfo, Nyhet

Hösten innebär att golfsäsongen närmare sitt slut med stormsteg. Den här hösten är ingen besvikelse i den bemärkningen, alltså storm-steg. De fina, soliga höstdagar har verkligen saknats och ersätts av regniga, kalla dagar. Men vi har lyckats håller banan öppen och spelbarheten har varit mycket bra.

Mycket fukt och kallare temperatur är önskvärt för de av oss som giller att vara ute och plocka svamp i skogarna den här årstiden. Och svamp växer inte bara i skogen, de växer och trivs i gräsmattan också. Och på just golfbanor där gräset klipps väldig kort och där många gå så blir gräsplantorna svaga och har lättare att blir attackerad av sjukdomar som orsakas av diverse svamp, som snömögel. Trots namnet behöver man inte snö eller is för att snömögel ska utvecklas och det är just snömögel vi har fått på många av våra ytor.

Vi försöker dämpa angreppet genom att göra det svårare för svampen att trivas. Det gör vi genom att lufta, hålla ytorna torra, gödsla med järnsulfat för att sänka pH och som en sista utväg använda växtskyddsmedel. Vi har tillstånd att applicera medel mot svampsjukdomar på greenerna och i år har några av de preparat vi har använt förut tagits bort. De medel som är kvar är mycket dyra så jag vill veta vilken effekt de har och hur de fungera på våra greener. Det är därför puttinggreenen bakom klubbhuset ser inte så trevligt ut. Den greenen var först att vissa symptom på sjukdomen. Vi gödslade halva greenen med järnsulfat och behandlade den andra hälften med växtskyddsmedel. På det sättet kunde vi se vilken påverkan de olika metoderna hade på sjukdomen och tyvärr var växtskyddsmedlet överlägsen.

En annan sak som har varit överlägsen i år har varit våra högroughar. De har utvecklats och blivit jättefin och precis lagom gles på de allra flesta ställen. Bollen ligger sällan gömde och de flesta kan ta sig lätt ut tillbaka till fairway. Det höga gräset ramar in hålen på ett vackert sätt och ge höjd till ett annars platt golfbana. Men nu på hösten är det dags att slå den. Det gör vi för att hålla det tunt. Genom att slå den och samla upp det tar vi bort både lite frö och mycket näring som annars skulle vara tillgänglig nästa säsong för plantorna. Genom att undanhålla näring och tar bort fröna glesas det ut vilket gör det lättare att hitta bollen och slå ut den. Jag har inget behov av att ha tjocka högroughar som på Erin Hills där U.S. Open spelades i år och jag tvekar att ni golfare skulle uppskatta det.

I skrivande stund har vi en traktor som är ute och slå högroughen. Ta gärna hänsyn till att den som kör koncentrera sig på att slå gräset och kanske inte se ni golfare med en gång. Dessutom blir det mycket körning fram och tillbaka till våra upplagsställen som kan vara störande men görs för er skull.

Vi håller också på att tömma bevattningssystemet. Om vi inte skulle göra det skulle många av våra vattenspridare och ventiler samt de mil-långa ledningar riskera att frysa sönder under vintern. Och då en fairwayspridare kostar över 3000 kr kan det fort handla om stora summor pengar. Vi använder en stor kompressor som trycker luft in i ledningarna och blåser ut vattnet genom spridare. Det betyder att spridare måste köras igång under spelet och även om vi har bra uppsikt kan det blir störande. Våra toaletter ute på banan får sitt vatten från bevattningsledningen så då måste de stängas. Vi hänvisar till toaletten i baghuset bakom green 9 och de i klubbhuset.