Årets första klippning

Timrå GolfklubbBaninfo, Nyhet

Nu börjar det händer saker men det går trögt. Den senaste månadens medeltemperatur var 2,6 grader. Och det har vi märkt. Förutom några enstaka dagar så har vädret inte varit det bästa för att starta igång en golfbana i Norrland efter en lång och isig vinter. Inte nog att värmen har saknats det har också varit relativt torrt och med mycket blås, oftast norrifrån. Vattenståndet i havet har också legat över det normala vilket hjälpa till att kyla ner marken runt golfbanan. Tjälen har legat kvar och det var först de senaste dagarna som vi har märkt att nu har det släppt nästan överallt. T.ex. igår låg det fortfarande smältvatten i den högre greenbunker på hål 12 då marken under är tjälat.

Trots allt var vi ute igår och klippte några greener för första gången i år. Vi har 12 st. greener som har klarat vintern ganska bra och gräset där samt sådden har kommit igång. Vi klippte 9 st. av dem och passade på att gödsla upp dem samtidigt. Teen stödsådde vi i slutet av förra veckan och det blev ett rejält arbetspass där min stegräknare toppade över 40000 steg ena dagen och 27000 andra dagen. Så nu får vi avvakta och hoppas på mer värme.

Nu närmast är det dags för ni medlemmar att hjälpa till på banan. Nu på städdagen ska vi koncentrera oss på att kratta rent alla green- och teeområden samt alla bunkrar. Sen finns det lite kvistar och ris att plocka efter både röjning och storm. Royne Bergman sköter registrering in i klubbhuset och hålvärden hantera prioriteringar på varje hål.

Vi ses på lördag!
Robert Martin, Course Manager