Årets sista banstatusrapport

Timrå GolfklubbBaninfo

Den 2 november, då tog ännu en säsong på Timrå Golfklubb slut då det kom 3-5 cm snö på golfbanan. Tyvärr hade vi inte hunnit få ut de dukar vi lägga på greenerna. Som tur var kom det lite värme så snart det hade slutat snöa och vi var ute på eftermiddagen och skottade av alla greener. Nästa dag med hjälp av Tore Dahlin och Dukgänget fick vi ut alla dukar. Tack än en gång för allt er hjälp!
Efter dukning snöade det i nästan en vecka. Totalt kom det ca 30 cm snö. Men som vi får nog vänja oss vid har nästan allt snön smält bort och blivit till is. På låg punkterna där isen bli tjockast hade vi lagt ett förstärkt typ av bubbelplast under dukarna på dessa greener för att ge lite mer skydd vid isbildning. Och för att minimera risken för en dålig överlevnad har vi de senaste dagarna ägnat oss åt att knacka is och forsla bort det från dukarna på just de greenerna.
Annars på golfbanan är det uppröjning som gäller. Vi har röjt bort sly på ca 70 % av banan nu och hoppas kunna göra klart inom 2 veckor. Vi har börjat ta bort lite träd vid vissa greener för att släpa in mer solljus på våren och på hösten. Så om det är några som behöver lite björkved få ni hör av er! Och sen har vi hållit på att röja och städa lite i och runt maskinhallen.
Nästa vecka tar säsongen slut även för de sista av säsongspersonalen. Men redan nu håller vi för fullt med planering inför nästa säsong. Det kommer också inom kort en grävmaskin som ska hjälpa oss att rensa vegetation från vattenrännorna runt banan.
Sist men inte minst vill jag välkomna Niklas och Peter till Timrå Golfklubb. Vilken bra team som jag ser framemot att samarbeta med! Jag vill också tacka Pålle för alla de åren och allt hjälp vi på banan har fått med diverse saker. Lycka till till er alla!
Happy Thanksgiving!

-Robert Martin, Course Manager