Äntligen lite värme!

Timrå GolfklubbBaninfo, Nyhet

Vilket underbart väder vi har haft på senaste. Med temperaturer uppemot 30 grader nästan varje dag och över 12 grader på nätterna är det en fröjd att få jobba ute. Vi har också haft tur att det har blåst mindre på senaste tiden på nätterna. Nu har vi lyckats behålla fukten i de flesta ytorna längre och då har det grönskat rätt så fint trots att vi har bara fått 1,9 mm regn på golfbanan under julimånaden.

Vi har under senaste tiden jobbat med att behålla en fin finish på banan efter årets Golfveckan. Vi har också kunnat jobba mer med greenerna då vi inte har haft tävlingar att ta hänsyn till. Det jobbet har börjat ge utdelning nu då vi se att det kommer gräs i de fläckar som finns kvar och att de flesta greenerna har tätat ihop väldigt bra. I och med det har vi också kunnat jobba med spelbarheten. Det enda som fattas är lite dressand som tog slut och leverantören har haft svårt att få en körning hit upp från Jönköping. Men de lovar att det är på gång.

Ett annat bekymmer vi har haft är tryckfall i bevattningsanläggningen. Det tillsammans med vädret har orsakat att vissa greener har torkat ut på vissa ställen då spridare inte fungera som de ska. Det har vi nu löst tillfälligt i väntan på en ny sk. spolventil som var boven.

Annars rullar allting på som det ska och banan har en väldigt fin ”links look” som vissa känner igen från de senaste European Tour tävlingar på Irland och nu i Scotland (även om det är betydligt grönare här!)

Många har sett att den ny-gammal fikakuren är på plats och det har även hunnits med att plantera lite Ölandstok vid den. Stort tack till Åke Nordkvist, Lennart Sjöberg, Rolf Westerlund, Kenneth Karlsson, Alf Svensson, med flera som fixade till den. Är det någon som behöver lite marksten så kan ni kontakta kansliet.

Jag vill också tacka Marianne och Janne Holmkvist för allt hjälp med rabatten vid klubbhuset. Den blir finare för varje år!

De närmaste veckorna kommer vi att göra en satsning på luftning och en rejäl vertikalskärning och dressning av greenerna. De jobben är mycket väderbetonad så det blir lite svårt att skriva när det kommer att göras. Men som alltid kommer vi att undvika att störa spelet som mycket som möjligt.

Nu checka jag ut några veckor för lite välförtjänt semester. Men innan det vill jag både tacka och påminna. Jag vill tacka en av våra sommararbetare, Oskar Mårtensson, för ett bra jobb under sommaren och hoppas att han kommer tillbaka nästa år. Jag vill också tacka Ulf och Bosse som förser golfare med vatten under ronden. Jag vill påminna er alla att dricka mycket vatten och använd solskydd. Värmen gör oss lite mer trötta än vanligt och det går lite segare att tänka klart. MEN det är ABSOLUT INGEN URSÄKT ATT SLÅ BOLLEN INNAN BANPERSONALEN HAR VINKAT FRAM ER. Det har varit många påbud på senaste och det måste vi bli bättre på.